Salgs- og leveringsbetingelser

Gældende pr. 1. marts 2022

Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for køb af varer på forlagetorbis.dk

Forlagetorbis.dk ejes og drives af:

Fonden Orbis Terrarum
Gothersgade 60
1123 København K
Telefon 20 34 56 77
E-mail >
CVR (VAT) 83 73 84 13

Bestilling af varer

Du kan som udgangspunkt handle på forlagetorbis.dk 24/7/365. I meget korte perioder kan forlagetorbis.dk dog være lukket for handel pga. teknisk vedligeholdelse.

Du vælger de varer du ønsker at købe og putter dem i ”varekurven”. Du kan rette i indholdet i din varekurv, og tjekke prisen på varererne, helt frem til du gennemfører købet.

Når du gennemfører et køb modtager du automatisk en kvittering for at vi har modtaget din bestilling. Når vi har pakket dine varer og er klar til at sende dem til dig modtager du en ordrebekræftelse. Ordrebekræftelsen indeholder oplysninger om din ordre samt om retur-, fortrydelses- og reklamationsret. Vi trækker først pengene på dit betalingskort, når vi sender din ordre afsted. 

Vær venligst opmærksom på at kvitteringen for din bestilling IKKE er en juridisk bindende ordrebekræftelse. Vi forbeholder os derfor ret til at annullere din bestilling hvis varer er udsolgte, ved tekniske problemer eller ved leveringssvigt eller lign.

Betaling i webshop

På forlagetorbis.dk kan du betale på flg. måder:

  • Betalingskort: Dankort, Visa, Mastercard, Maestro, Diners Club og JCB Cards
  • MobilePay
  • ViaBill

Uanset betalingsmetode, så trækker vi først beløbet på din konto når vi sender varen til dig.

Læs mere om sikker betaling.

 

Virksomheder og institutioner kan handle som fakturakunde

Du kan handle som fakturakunde hvis din virksomhed er et ApS eller A/S, eller hvis du er ansat på en institution med et EAN-nummmer.

Send en email til forlaget med din bestilling hvis du ønsker at betale via faktura. Vi forbeholder os ret til at afvise en bestilling om at betale via faktura uden yderligere begrundelse. 

Vi leverer ikke til en privatadresse eller et udleveringssted ved betaling via faktura.

 

Rykkergebyr og renter 

Betaler I ikke rettidigt efter at have modtaget en faktura og én påmindelse, pålægger vi et rykkergebyr på kr. 100 pr. rykker. Betaler I ikke efter 2. rykker, overgår vores krav til inkasso, og der pålægges gebyrer i overensstemmelse med lovgivningen. Ved forsinket eller manglende betaling pålægges endvidere rente i henhold til rentelovens bestemmelser.

Rabatter 

Vi giver rabatter til alle kunder i form af forskellige kampagner. Hvis der er rabat på en vare, vil rabatten allerede former for kampagner. Ved tilbudskampagner vil rabatten være fratrukket den pris som vises på forlagetorbis.dk. Prisen du ser på sitet er derfor ”din pris”.

Ved kampagner med ”Rabatkuponkoder” fratrækkes rabatten først når du indtaster kampagnekoden i varekurven. Når du har tastet kampagnekoden vil du kunne se rabatten fratrukket varens pris i varekurven, inden du godkender købet.

 

Tilgodebevis

Tilgodebevis udstedt i vores fysiske butik kan ikke benyttes på forlagetorbis.dk

Priser 

Alle priser er på forlagetorbis.dk er gældende udsalgspriser inkl. moms. Ved levering til adresser uden for EU fratrækkes momsen automatisk.

Kundeservice

Skriv til forlagets email.

 

Salgs- og leveringsbetingelser

Alle priser er gældende udsalgspriser inkl. moms.

Når du har gennemført en bestilling, vil du modtage en kvittering via email. Kontrollér venligst, at din bestilling er korrekt og at de informationer du har afgivet er korrekte. Kontakt os på forlagets email, hvis du opdager fejl eller mangler.

Vi hæver først beløbet på din konto, når vi sender varen til dig. Dine varer afsendes normalt indenfor 2–5 hverdage. Der må dog forventes længere ekspeditionstid, hvis vi skal hente varer fra lager. Du vil modtage en e-mail, når vi sender dine varer.

Vi sender dine varer med PostNord, og vi leverer til hele verden. Du kan vælge at få dine varer leveret til din privatadresse eller til et afhentningssted. Det vælger du når du bestiller dine varer på forlagetorbis.dk. Den normale leveringstid på bestilte varer i Danmark er på 2–5 hverdage efter afsendelse. Til Europa er leveringstiden inden for 4–8 hverdage efter afsendelse. Levering til oversøiske destinationer svinger fra 5–8 hverdage til 4-12 uger afhængigt af destinationsstedet.

Vi tilbyder gratis levering ved køb på 500 kr. og derover (forsendelse er ikke indregnet i de 500 kr.)

Abonnement på Tidsskriftet SFINX

For abonnementet på Tidsskriftet SFINX gælder det, at det betales forud for et år ad gangen (det er muligt at betale flere år frem – kontakt vores kundeservice) og løber indtil du opsiger abonnementet skriftligt på forlagets email. Har du tegnet abonnement fx for 2022 fortsætter abonnementet i de følgende år med mindre du selv aktivt afbestiller. Afbestiller du abonnementet midt i et løbende abonnement, betaler du løssalgspris for de numre, der allerede er leveret. Eventuelt overskydende beløb overføres til den konto du oplyser. Er du tilmeldt BetalingsService skal du også selv sørge for at afmelde din BS-aftale.

Returbetingelser

I henhold til Forbrugeraftaleloven kan du fortryde dit køb af varer på forlagetorbis.dk inden for 14 dage. Fortrydelsesretten udløber dog 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.

Har du bestilt flere varer i en ordre, og kan vi ikke levere alle varerne samtidig, så løber fortrydelsesretten fra den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får den sidste vare i fysisk besiddelse.

Udløber fortrydelsesretten på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænger vi fristen til den følgende hverdag.

Sådan fortryder du

Din fortrydelsesfrist er overholdt, hvis du sender en email til forlagets e-mail med din meddelelse om, at du fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Eller

ved at returnere varen inden for fortrydelsesfristen, til flg. adresse: 

Forlaget Orbis
Att. Retur
Gothersgade 60
1123 København K

Husk at vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen eller anden dokumentation for dit køb.

Du kan ikke fortryde en vare ved at nægte modtagelse, eller ved at undlade at afhente pakken på et afhentningssted, uden først at informere os på email.

 

Returnering af varen og returomkostninger

Du skal sende eller aflevere varen til:

Forlaget Orbis
Att. Retur
Gothersgade 60
1123 København K

indenfor fortrydelsesfristens rammer, som er 14 dage efter efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.

Varer kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling. Du skal selv betale for returnering af varen.

 

Tilbagebetaling af pengene når du bruger din fortrydelsesret

Når du fortryder, refunderer vi det fulde beløb vi har modtaget fra dig, herunder også eventuelle leveringsomkostninger. Det gælder dog ikke ekstra omkostninger, i tilfælde af, at du har valgt en dyrere leveringsform, end den billigste form for levering, som vi tilbyder. 

Har du købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne. 

Vi tilbagebetaler senest 7 dage efter vi har modtaget den returnerede vare (se afsnittet om emballage og varens stand ved returnering). Du pålægges ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

 

Emballage og varens stand ved returnering

Du hæfter kun for en evt. forringelse af en vares værdi, hvis du har håndteret varen på anden måde end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, som den fungerer på.

Sørg for, at varen er forsvarligt emballeret, når du returnerer den. Du har selv ansvaret for pakken og varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor altid postkvittering samt evt. track and trace-nummer.

 

Reklamation

Dit køb på forlagetorbis.dk er omfattet af købeloven. Det betyder, at du enten kan få en mangelfuld vare repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd. 

Du har 24 måneders reklamationsret på alle varer. Har du modtaget varer, der er behæftede med fejl, eller har vi beklageligvis sendt dig en forkert vare, kan du naturligvis returnere eller ombytte varerne. Forlaget betaler i denne situation returportoen.

Du skal reklamere inden for to måneder efter, at du har konstateret fejlen, ved at henvende dig på email til vores kundeservice og forklare problemet så detaljeret som muligt.

 

Forlagets ansvar

Det forudsættes, at du er bekendt med forlagets handelsbetingelser. Gældende handelsbetingelser kan du altid finde på forlagets hjemmeside. Forlaget har som sælger ansvaret for produktets kvalitet, og ethvert erstatningskrav vedrørende produktet rettes til os. Vi påtager os ikke yderligere ansvar for eventuelle forsinkelser og fejl, medmindre de er opstået forsætligt eller på grund af grov uagtsomhed. Forlaget påtager sig ikke ansvar for indirekte skader på varen. Vores kunder er beskyttet af de rettigheder, der fremgår af en gældende lovgivning angående dansk rets købe- og aftaleretslige regler.

 

Personoplysninger

Læs vores persondatapolitik her

 

Klagemuligheder

Hvis du ønsker at klage over en vare eller tjenesteydelse købt på forlagetorbis.dk, skal du kontakte vores kundeservice på email.

Hvis det ikke lykkedes os at finde en løsning kan man sende en klage til: 

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg.

Du kan klage til Center for Klageløsning via www.naevneneshus.dk  

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land.

Klage indgives her: http://ec.europa.eu/odr.

Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail-adresse sfinx@forlagetorbis.dk.

 

Cookies 

Læs mere om vores cookiepolitik  her.

X