• Home
  • Nyheder
  • NY BOG! En anden reformation – Rom som religiøst epicenter

NY BOG! En anden reformation – Rom som religiøst epicenter

Uddrag af bogens forord

Den lutherske reformation tog som bekendt sin begyndelse i Wittenberg i 1517, hvor Luther opslog sine berømte teser imod afladshandlen. I de efterfølgende år kritiserede Luther centrale katolske dogmer i en hidtil udset mediekampagne. Især var det Pavekirkens indirekte antagelse, at mennesker kan gøre sig fortjent til det evige liv gennem gode gerninger, at Kirken havde monopol på at udlægge Bibelen, og at den, flankeret af Maria og helgener, banede vejen til frelsen. Med reformationen blev Europa omskabt og delt i et protestantisk-evangelisk Nordeuropa og et katolsk Sydeuropa. Et skisma, der stadig præger Europa og trækker dybe skillelinjer.

Emnet for denne bog er begivenhederne i Rom, der fulgte efter Luthers og de andre evangeliske reformationer, og som vi plejer at kalde for modreformationen. Begrebet stammer fra den tyske historiker og statsretslærer Johann Stephan Pütter, men blev overtaget og vidt udbredt af historikeren Leopold von Ranke (1795–1807). ”Modreformation” vil sige romerkirkens og de katolske fyrsters voldsomme modreaktioner på reformationen i nord, i form af angreb på de lutherske ”kættere”. Modreformationen førte under ledelse af paveinstitutionen i Rom til nye strukturer og disciplineringsformer i den romerske kirke. Betegnelsen ”modreformation” står således som modsætningen til den evangeliske reformation, og den omfatter perioden fra Den Augsburgske Religionsfred i 1555 til Den Vestphalske Fredsslutning i 1648 (Weiss 2005, 11–12).

Begrebet modreformation implicerer et blik ”udefra” på den katolske kirke, og katolske historikere har da også ofte foretrukket at tale om en katolsk reformation. Med betegnelsen ”katolsk reform” tænkes på den indre fornyelse af katolicismen, som fandt sted i anden halvdel af det 16. århundrede. 

Reformatio betyder omdannelse eller omskabelse, og det var netop, hvad der karakteriserede perioden. Bidragene i denne bog undersøger de teologiske fornyelser fra koncilet i Trento og deres konsekvens for kunsten, indretningen af kirkerne, for undervisningen, retorikken og musikken og fromhedslivet herunder pilgrimsrejsen. Vi belyser begivenhederne i Rom både som modreformatoriske angreb på den lutherske reformation og som interne reformer, der bygger på en magtkritik, der går endnu længere tilbage til middelalderlige reformatorer og renæssancens bibelhumanisme. Det var en fornyelsesperiode, hvor disciplinering og centralisering (koncilet, inkvisitionen, listen over forbudte bøger) gik hånd i hånd med sociale nybrud. Hele opkomsten af sygeplejevæsnet i de katolske lande tog sin begyndelse i den katolske reformation, ligesom skolevæsnet blev udbredt gennem jesuiterordenens uddannelsesreformer.

Køb En anden reformation >

 

Copyright © 2015 Forlaget Orbis - Alle rettigheder forbeholdt - Web udarbejdet af Weis & Wise